23.02.2018

Anmeldereksemplar: Krøniken om Morika. #1.

Krøniken om Morika

Titel: Krøniken om Morika #1. 

Forfatter: Sidsel Sander Mittet.

Forlaget: Facet. 

Udgivet: 01/09-2016.

Antal sider: 342. 

Antal stjerner: 5/5.


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, så mange tak!


Krøniken om Morika. 

Sekshundrede år før Eshri, Korau og deres venner atter forener Morikas to folkeslag, i den tid, hvor nationens historie bliver skabt, har hilaerne endnu magten.
I den ene ende af landet kæmper den unge kriger Aaton for at finde sin plads i hilaernes hierarki. I den anden ende forsøger den sekstenårige morikaner Itua at komme overens med de forventninger, hendes familie stiller til hende.
På trods af Aatons og Ituas forskellige kulturer, historie, liv og drømme, flettes deres skæbne sammen i dét, der både skal blive Morikas største myte og dybeste tragedie.

Jeg har nu fået løst den først bog i Krøniken om Morika, som er en serie der er blevet lavet efter at Sidsel Sander Mittet, udgav den første trilogi Morika. 
I den første serie nævnes der kvinden Itua, som giftede sig med en Hila og støttede sin mand stolt. Det er nu hende vi læser om i Krøniken om Morika.

Jeg havde høje forventinger til den her bog da jeg først gik igang med den, netop fordi jeg var så vild med Sidsels foregående serie, og den skuffede mig på intet tidspunkt. Jeg var vild med den fra start af, og var på intet tidspunkt rigtigt skuffet over den, dog irriterede itua og Aaton mig lidt i starten. 

I den her bog, følger vi to personer. Vi følger Itua og Aaton, og jeg gik hen og blev rigtig glad for begge personerne. I starten irriterede de mig faktisk en smule. Itua synes jeg opførte sig en smule barnligt til tider, og Aaton synes jeg gav sine forældre lidt for meget skylden over at han har blandet blod af Hilaernes racer. Men som jeg kom længere og længere ind, ændrede de sig meget. Begge to ændre sig langsom og jeg blev faktisk ret glad for dem, og glæder mig til at læse videre om dem i bog to.

Jeg vil kalde den her letlæselig, godt nok er er massere af skrift på siderne. Men sproget er let, og flydende. Og så kapitlerne dejlig korte, og jeg fløj altså bare igennem det ene efter det andet. 

Bogen er desuden fuld af handling, og massere af detaljer omkring hvordan de forskellige personer ser ud, hvordan omgivelserne er, og hvordan de alle hver og sær opføre sig. Jeg var i starten bekymret for at Morikas omgivelser ville vige alt for meget væk fra seriens foregående serie, da de jo begge foregår i samme land. Men det skete på intet tidspunkt. Jeg følte stadig det var det land jeg havde lært at kende fra første serie, bare med andre personer.

Selv om jeg hørte en lille smule om Itua i den foregående serie, synes jeg ikke det ødelægger noget, derimod synes jeg det er rigtig spændende.
Det hvert fald en bog jeg vil anbefale alle der er til fantasy, drama og kærlighed. Jeg vil sige bogen er for alle aldre. 


Bogen er modtaget til anmeldelse af forlaget, og er udelukket blevet anmeldt efter egne holdninger og meninger omkring bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...