23.10.2017

Anmeldelse på: ILT TYV - Over sløret.

Ilt Tyv - Over sløret.

Titel: ILT TYV - Over sløret.

Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes.

Forlag: Alvilda.

Antal sider: 357.

Antal stjerner: 4/5.







ILT TYV - Over sløret.

"Mit løb tærer på ilten, og smagen af jern i munden
 bliver stærkere og stærkere. Den lægger sig som en hinde på min tunge. Hvis jeg ikke får fat i mere ilt snart, dør jeg …"

I en dyster fremtid koster hvert åndedrag penge. 
Kun de rige har råd til kvalitetsilt, som den der fandtes før katastrofen.
 De fattige må nøjes med dårligere ilt, 
der langsomt gør dem syge. 
Troy og Shay kæmper for at overleve, 
men da Shay bliver fængslet under falske anklager 
og ikke har råd til at betale ilten i fængslet, bliver de begge tvunget ud i en livsfarlig 
alliance …



Over sløret er første del i trilogien, om hvordan det er at skulle overleve i en verden hvor hver åndedrag kan været det sidste hvis du ikke har penge til ilt.

Oversløret er første del af Shay og Troys liv, om hvordan det er at bo i den fattigere del af sløret. Om at blive beskyldt for ting der ikke passer, og derfor bliver rodet ud i de forkerte omgangs kredse.

Shay og Troy er søskende og har to andre brødre også.
Shay arbejder to forskellige steder for at kunne tjene penge nok til ilt. 
Troy har en volds-dom som gør det svært for ham at få arbejde, så han bokser for penge.
Men Troy får en dag det der hedder rystesyge og må ikke længere bokse, om han har fået det af stråling eller arveligt ved han ikke.
Men hvis han ikke kan tjene penge til sin egen ilt og til hjemmet kan han ikke blive boende ved sine søskende og stedfar, så stedfaren smider ham ud.
Shay bliver en aften på vej hjem fra sit arbejde overfaldt, men hun fortæller ingen om hvad der sket, ikke før hun dagen efter på sit arbejde bliver beskyldt for tyveri af ilt.
Shay er blevet smidt i fængsel og Troy smidt ud, hvad skal de gøre?

Shay har ikke fortalt nogen at hun er røget i fængsel, men meget hurtigt efter sin første tur for en dommer, får hun besøg af en mand ved navn Marton.
Marton tilbyder hende at betale for hun kan komme ud og en advokat, med den betingelse at hun arbejder sin gæld af for ham ved at stjæle for ham.
Shay tager imod tilbudet da hun ved hun ikke ville kunne betale for ilten i fængslet.

Troy finder et job på sløret, hvor han skal hente edderkopperobtterne når de går i stykker.
En dag falder en mand igennem sløret, og Troy prøver at redde ham, men uden hæld, og samtiddigt ryger der en del robotter igennem sløret, der så gør han bliver fyret.
Men chefen får egentlig lidt ondt af ham og præsentere ham for selv samme mand der fik Shay ud af fængslet, nemlig Marton.
Marton tilbyder ham at han kan arbejde for ham, dog uden gæld.
Troy tager imod tilbudet, og det er sådan at Shay og Troy ender ude i noget skidt noget.

Jeg kan sådan set rigtig godt lide historien, det er rigtig godt fundet på.
Tanken om at leve i en verden hvor at man er nød til at betale for ilt for at overleve, det så trist, især hvis man ikke har penge nok.
Selve historien er skrevet rigtig godt, og kunne sagten leve mig ind i den uden at sidde og føle at det her er altså alt for urealistisk.
Men jeg ville gerne have haft en del mere detaljer om sløret ud over at det lavet af metal, og beskytter dem fra stålingen under sløret, ville gerne have vidst lidt mere om hvordan strålingen dengang kom og om hvordan de fandt på sløret som kunne redde dem alle fra at dø.
Kapitlerne er korte og nemme at komme igennem, og så de skrevet sådan at de skifter imellem Shay og Troy hele tiden, så det ikke bliver for meget af den ene og for lidt af den anden.
Selve personerne i historien kunne jeg også rigtig godt lide, selv om jeg godt kunne have tænkt mig at Shay og Troy måske havde haft lidt mere personlighed og følelser, de blev lidt for ens i mine øjne engang imellem.
Sproget er nemt og let læseligt, og skriftstørrelsen er hverken for lille eller for stor, den er lige tilpas i bogen.
Og så slutter den rigtig spændende, jeg skal hvert fald læse videre og finde ud af hvad der sker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...