19.10.2017

Anmeldelse på Rød Dronning.


Rød dronning.

Titel: Rød dronning.

Original titel: Red Queen.

Forfatter: Victoria Aveyard.

Antal sider: 396. Dog læst som E-bog.

Forlag: Gyldendal.

Oversætter: Astrid Heise-fjeldgren.

Udgivet på dansk: 18/3-2016.

Antal Stjerner: 5/5






Rød dronning.



Rød Dronning er den første bog i en serie om, magt - krig - kaos - misbrug - brudt tillid - kærlighed og had.

Rød dronning spang mine forventinger, og gav mig så meget mere end jeg havde forventet af den.

Den her serie handler om, Mare Barrow, som lever i en brutal verden hvor sølverne herskre og de røde er deres tjenere.
Røde er de almindelige, med rødt blod.
Sølverne er specielle, de har overnaturlige kræfter, og dere blod har farven sølv.

Mare Barrow, er en helt almindelig rød pige.
Mare lever af at stjæle for at kunne hjælpe sin familie, for Mare synes ikke hun kan finde ud af andet en at gå i et med skyggerne og stjæle fra de rige.
Mare er dårlig i skolen og har intet job, og hvis hun ikke får et job inden hun bliver 18 år, så bliver hun indkaldt til hæren, ligesom signe brødre.
Mare har også en lillesøster, hun har et job, og syr tøj.
Men en aften er Mare ude og stjæle fra en kro, når folk går der fra.
Men det går galt og hun bliver taget af en fyr, men han lader hende slippe. De falder i snak da hun går hjem for aftenen, hun fortæller ham alt, inklusiv at hun ryger i hæren hvis hun intet job finder.
Ikke længe efter deres møde, bliver Mare indkaldt.
Hun har fået et job som tjener for de kongelige.
På hendes første aften går det grueligt galt.
Mare finder ud af at fyren, er den kommende konge Cal.
Og under Dronningeprøven, sker der noget der gør at Mare finder ud af at hun også har overnaturlige kræfter, som sølverne, men hun har stadig rødt blod.
Da Kongen får fat i Mare befaler han at hun skal giftes med hans anden søn prins Marven, Cals bror. Og samtiddig skal hun gå under dække som en fortabt sølver datter til en soldat der er død i krigen, og nu er vendt tilbage til sine egne, nemlig sølverne.

Jeg elskede simpelhent denne bog.
Jeg nød at følge Mare igennem de her prøvelser på at navigere mellem sine følelser for sølverne og sine følelser for prinserne, samtidig med hun så ihærdigt gerne vil befri de røde fra slaverig.

Da Mare begynder at få følelser for Cal, og han også viser samme følelser for hende, holdt jeg med deres kærlighed skulle blomstre og blive noget godt selv om de begge var trolovet med nogle andre. Men Cal begynder at vise sider som Mare ikke ville kunne leve med, så hun trækker sig mere og mere fra ham og viser mere interesse for Marven, sin egen trolovet, og det virker lovende, så jeg holder med at det skal gå godt.
Men hun føler jeg på ingen måder at nogen af dem passer til Mare.

Mares historie her i første del, rørte mig.
At læse om hvordan hun så ihærdigt prøver at gøre det rigtige, at hjælpe andre og samtidig prøve at overleve i de riges verden, det er smukt.

Jeg havde meget svært ved at lægge den her historie fra mig igen, jeg blev ved med at sige, bare et kapitel mere, så lægger jeg den fra mig fra nu af.
Jeg synes virkelig godt om personerne i Rød dronning, forfatteren har fået lagt mange følelser i hver karakter og fået lagt hver sin personlighed i dem, så at når man fik info om dem at det virkede som ægte personerne.
Der er massere af detaljer og historien er forklaret godt.

Sproget virker okay nemt, nu læste jeg den på E-bog, så det er lidt anderledes end med en bog.
Men jeg synes den var ret nem at komme igennem og at den samtidig var forståelig.
Jeg skal hverfald læse videre på Mares kampe og prøvelser.

Jeg kan anbefale denne bog til andre der nyder en god bog med, drama - oprør og lidt kærlighed her og der.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...