02.03.2019

Anmeldereksemplar: Bjergtaget #1, og de blev lokket.

Bjergtaget. 

Titel: Bjertaget #1 - Og de blev lokket.

Forfatter: Sidsel Sander Mittet.

Forlaget: Facet. 

Udgivet: 21/02-2019.

Antal sider: 372.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er tilsendt af forlaget,
så mange tak til dem!



Og de blev lokket.

Nej, flertallet klarer det ikke, sagde min far ofte, men vi giver dem muligheden for at opleve en lidenskab, de aldrig har turdet drømme om. Det er vores gave til menneskene som tak for deres frugtbarhed.

I Bjerget, elvernes verden, kæmper adelskvinden Askatla for at hævne en uret begået af sin fosterbror.
I verden udenfor, menneskenes verden, hjemsøges ekssoldaten Johannes af mystiske drømme om en lokkende, gråøjet elverkvinde, mens den universitetsstuderende Sigrid forsøger at finde ud af, hvad der sker med hende.
Hvorfor gør hun mænd skøre af lyst? Hvad sker der med hendes ryg? Er hun overhovedet menneskelig?

Bjergtaget 1 – Og de blev lokket er første bind i fantasyserien Bjergtaget




Sidsel Sander Mittet har gjort det igen, hun har skabt et mester værk der slog benene under mig med sin interessante handling, sin utrolige måde at gøre fortællingen levende og bruge så mange detaljer igennem det hele at jeg følte jeg bare fløj igennem den ene side efter den anden. 
Jeg var vild med - Morika, og Krøniken om Morika. - Og jeg er lige så vild med denne her bog, og kan næsten ikke vente på en fortsættelse.

Da jeg først satte mig til rette med Bjertaget, blev jeg hurtigt fanget af plottet. 
Fra start af bliver jeg hurtigt fanget af en interessant prolog, hvor vi første gang møder Askatla, og finder lidt ud af hvem hun er. 
Askatla kommer fra bjerget og hun er en adelskvinde og elver. 
I Bjerget kæmper kvinder ikke, hvilket Askatla ikke er helt tilfreds med, og derudover har hun også sin hævn at udføre. 
Vi møder også Sigrid og Johannes, som lever i menneskenes verden. 
Sigrid er en helt normal studerende, eller det tror hun hvert fald hun er. Men hun gør mænd skøre af lyst, og der sker noget underligt med hendes ryg, hvorfor?
Johannes er ekssoldat og prøver at finde ro i hverdagen og finde ud af hvad han nu skal med sit liv nu hvor han ikke længere skal i krig, men det går desvære ikke helt godt, inden længe bliver han blandet ind i mystiske ting.

Igennem hele bogen er der faktisk spænding, spørgsmål, og mystik der flyver rundt hele tiden, og gjorde det svært ikke at blive hevet ind i fortællingen.
Sproget er dejligt let, flydende, men også super levende. Sidsel bruger utroligt mange detaljer i sin tekst, hvilket også gjorde jeg følte jeg fløj igennem den ene side efter den anden og så det hele i billeder. 
Som jeg har sagt før er jeg fan af hendes bøger, og vil helt sikkert forblive det hvis hun bliver ved med at skrive så fantastisk. 
Kapitlerne skifter rigtig fint mellem - Askatla, Johannes og Sigrid. - Og slutter sådan set altid ret spændende og med spørgsmål der gør man bare må læse videre for at få svar på sine spørgsmål man nu måtte have. 
Alt i alt synes jeg denne her bog var fantastisk spændende, og havde nogle dejligt levende karakterer som jeg allerede glæder mig meget til at følge igen.
Jeg kan ikke anbefale denne her bog nok til jer læsere der ude der er til det overnaturlige, elvere, folkeviser og spænding. 




Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er udelukket blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...