17.07.2019

Anmeldereksemplar: Lille toværelses med potentiale.

Sofia.

Titel: Lille toværelses med potentiale. 

Orignal titel: Liten tvåa med potential.

Forfatter: Camilla Davidsson.

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 15/05-2019.

Antal sider: 326.

Antal stjerner: 3,5/5.

Bogen er tilsendt af forlaget,
så mange tak til dem!



Lille toværelses med potentiale.

Sofia har styr på livet. Hun har et attraktivt job som junioranalytiker i Corporate Finance hos en af Sveriges største banker, er kæreste med den perfekte og ambitiøse Oliver, og så har hun lige købt sin drømmelejlighed.
Jobbet er godt nok lidt for stressende, men hvis hun bare kan formå at hænge i, ligger de helt store karrieremuligheder foran hende. Lejligheden er godt nok lidt for dyr og trænger alvorligt til en renovering, men den ligger i den helt rigtige del af Stockholm. Og Oliver er godt nok lidt for ulidenskabelig og overfladisk, men han har det rigtige job og den rigtige baggrund – og så synes Sofias karriere-far, at Oliver passer rigtig godt ind i familien.
Fra barnsben har Sofia dagligt tegnet de smukkeste skitser. Hun er mere end almindelig talentfuld, men har aldrig betragtet sine kreative gaver som andet end et tidsfordriv, der kan tage den værste stress. Og stress er der nok af, for da Sofia får en ny og uempatisk chef, begynder jobbet for alvor at kræve sin pris.
Sofia hyrer et lille firma til at forestå renoveringen af sin lejlighed, og planen er, at hun vil arbejde så meget som muligt, mens den står på. Men den nærmest grænsesøgende håndværker Arvid lader sig ikke snyde af Sofias perfekte overflade.
Han begynder at stille spørgsmål ved hendes livsvalg, og da han udviser interesse for hendes tegninger, bliver det sværere og sværere for Sofia at undertrykke sin kreative side – og efterhånden bliver det umuligt for hende ikke at tage hele sit liv op til revision.



Dette var en bog jeg faktisk var ret vild med, men desværre samtidig faktisk hadet den lidt. Jeg kan rigtig godt lide forfatterens skrivestil, og hendes rolige måde at fremvise sine personer på, men jeg synes desværre rigtig meget at denne her fine bog, lignede meget hendes tidligere serie om den stressede Emma fra Stockholm. Og det gjorde jeg faktisk blev nød til kun at give den 3,5 stjerner. 

Jeg ved ikke om det bare var mig, men jeg synes rigtig meget at hun lidt "genbruger" den samme historie som hun har gjort en gang, med en stresset karriere kvinde, der ikke rigtigt kan holde til stresset, og bliver deprimeret. Og det var jeg faktisk rigtig ked af at se, for jeg synes virkelig hun havde fat i en spændende kvinde, men ødelagde det lidt med at gøre hende stresset og syg over et hård job hun ikke rigtigt kunne følge med på. 

Men ser vi bort fra den ting, må jeg sige jeg nød læsningen, og jeg nød at følge Sofia, hun er en interessant ung kvinde, med et stort talent inde for at tegne, og et smukt hjerte. 
Sofia har hyret et lille firma til at renovere noget af sin lejlighed, og planen er sådan set at arbejde så meget som muligt mens det står på. Men den håndværker hun får er meget påtrængende, og spørg meget ind til hendes valg, og får hende faktisk til at tvivle lidt på sig selv. 
Arvid er en charmerende fyr, men han irriterede mig sådan set også til tider. Han virkede meget påtrængende, og som om det var hans ret at betvivle Sofias valg af livsstil. Men når han ikke blandede sig, var han faktisk en ret sød fyr, og det nød jeg. 

Sproget er ganske let, og dejligt forståeligt. Og jeg nød læsningen, og følte virkelig jeg bare fløj igennem den ene side efter den anden. Og så vidt jeg kan forstå skulle der vidst komme en bog mere til denne her, og jeg kunne da helt klart godt tænke mig at læse videre. 
Så hvis vi ser lidt bort fra det jeg nævnte i starten af anmeldelsen, synes jeg det var en rigtig hyggelig bog, og jeg kan helt sikkert anbefale den til jer læsere der ude. 


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er udelukket blevet anmeldt efter enge meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...