10.11.2018

Anmeldelse: Chaos Walking #1. - Knivens Stemme.

Knivens Stemme.

Titel: Chaos Walking #1 - Knivens Stemme.

Original titel: Chaos Walking #1 - The Knife of Never Letting Go.

Forfatter: Patrick Ness.

Udgivet på dansk ved: Carlsenpuls. 

Udgivet på dansk den: 31/05-2018.

Antal sider: 536.

Antal stjerner: 4/5.





Knivens Stemme.

Første bind i hæsblæsende og velskrevet trilogi af YA-mesteren Patrick Ness. For fans af The Hunger Games, Divergent og The Maze Runner.

Prentisstown er ikke en by som alle andre. Her kan alle nemlig høre hinandens tanker i en overvældende og endeløs strøm af Støj.

En måned før den fødselsdag, der vil gøre Todd til en mand, opdager han sammen med sin hund, Manchee (hvis tanker, Todd også kan høre - om han vil det eller ej), et område med total stilhed. De opdager, at byen, hvor privatliv er umuligt, gemmer på en forfærdelig hemmelighed. En hemmelighed så grusom, at Todd og Manchee må flygte, hvis de vil gøre sig håb om at overleve.




Jeg har nu fået læst min første bog af Patrick Ness, og jeg må sige jeg var imponeret. Jeg kunne faktisk rigtig godt lide hans skrivestil, og jeg vil helt klart gerne læse mere fra ham af.
Og jeg skal helt klart også læse videre på Chaos Walking serien. 

Da jeg satte mig til rette med Knivens stemme, blev jeg helt slugt fra start af. Denne bog startede som sådan stille og roligt ud, men gik hurtigt hen og blev spændende. For ikke længe inde i bogen bliver Todd jo nød til at stikke af, men af hvilke grunde, ja det må i jo selv læse jer frem til.
Men altså efter han stikker af bliver det ikke ligefrem nemt for ham, han kommer ud for en masse ting, og der fra er der faktisk bare gang i den, og jeg kunne lide det. Jeg synes ikke det gik hen og blev for meget, det var spredt meget godt ud på de 536 sider, og det jo kun godt.

Todd er en interessant ung knægt, selv om han kun er lige ved at blive 13 år, er han på en måde meget moden af sin alder. 
Der er blevet holdt meget hemmeligt for ham igennem årene, og det kan godt mærkes på han når man følger ham, for på hans rejse efter han blev nød til at stikke af, bliver han ofte meget overrakset. 

Handlingen i denne bog fangede mig sådan set fra starten af.
Jeg synes det var utroligt interessant at læse om grunden til at mændene alle kan høre hinandens tanker, også kaldet støj. Og omkring det her med at dyr også kan tale. 
Generelt fangede det hele mig bare rigtigt hurtigt, og det jo også super positivt. 
Desværre kunne jeg ikke give den 5 stjerner, men kun 4, dog kan jeg ikke helt forklare hvorfor, jeg 
synes ligesom desværre bare der var et eller andet ved den der trak den sidste stjerne fra.


Sproget i denne bog vil jeg ikke kalde letlæselig, det lidt tungt, og kan godt tage lidt tid at komme igennem.
Men den spændende handling, gjorde det nemmere. 
Bogen er delt op i flere dele, og kapitlerne er sådan set hverken for lange eller for korte, de var nu meget tilpasse.
Alt i alt synes jeg virkelig godt om bogen, og jeg glæder mig til fortsættelsen. 

Jeg kan hvert fald godt anbefale denne bog. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...