21.05.2019

Anmeldereksemplar: Sange i skumringen. Emma #4.

Skumringen.

Titel: Sange i Skumringen. Emma #4. 

Original titel: Sånger i skymningen.

Forfatter: Camilla Davidsson.

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 11/03-2019.

Antal sider: 278.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er tilsendt af forlaget,
så mange tak til dem!



Sange i Skumringen. 


Emma er gået fra Alex efter den ufrivillige abort. Hans overfladiske liv, pedantiske tendenser og sygelige moderbinding har vist sig at være mere, end forholdet kunne bære. 
Ulykkelig over det forliste parforhold og særligt den mislykkede graviditet begynder Emma igen at synke ned i modløsheden. 
Det hele virker ørkesløst, og vennerne og karrieren på det smarte bureau er ikke nogen erstatning for hendes store tab. Den eneste trøst er hendes genoplivede forbindelse til Olle, der som den eneste synes at forstå hende.
For at finde en ny begyndelse beslutter hun sig for endnu en pilgrimsvandring; endnu en Camino. 
Emma tager de seks uger fri, rejser til Spanien og kaster sig ud på den 800 kilometer lange vandring for anden gang i sit liv. Men turen bliver kort. 
Efter kun få dages vandring modtager Emma et opkald hjemme fra Sverige. 
Hendes dybt alkoholiserede mor har fået et slagtilfælde og er nu indlagt på hospitalet, hvor hendes krop langsomt, men sikkert er ved at sætte ud. Emma må forstå, at hendes mor ligger på det yderste. 
Hun bliver nødt til at afbryde Caminoen og tage hjem til familien og den dødssyge mor.
Emma når at komme hjem, før moren dør, men i kølvandet på familietragedien må Emma nu prøve at forsone sig med en vanskelig opvækst som datter af en alkoholisk mor og en fraværende far. 
En mental rejse, som bestemt ikke gør det lettere at etablere et meningsfuldt forhold til Olle. 



Sange i skumringen, var klart en forbedring i forhold til de sidste to bøger i serien, det må jeg nu indrømme. 
Det ikke nogen hemmelighed at jeg har været en smule utilfreds og skuffet over Emma´s tidligere handlinger i løbet af de sidste to bøger, og derfor har følt jeg lidt tabte hende undervejs. 
Men her i sidste bog, ser jeg alligevel en kraftig ændring undervejs, og jeg ser hende blomstre lidt op igen, og stå fast ved sine beslutninger. 
Mit største problem i løbet af de sidste par bøger har været at jeg har syntes hun har lænet sig for meget op af mændene i hende liv, og ladet hendes lykke basere lidt for meget på forholdene. 
Selvfølgelig er et godt forhold da godt at have i sit liv, men når man lader sig selv gå helt i kul kælderen når det mislykkes, så det ikke længere særligt sundt, og det synes jeg lidt Emma lod sig gøre til tider.

Efter Emma fik en ufrivillig abort gik hun fra Alex, hvilket var godt for hende. Han var ikke sund at være sammen med. Men jeg forstod godt hendes behov for at give det en chance med faren til hendes kommende barn da det var.
Men efter det sank hun ned i sorgen igen, som jo er forståeligt da hun har mistet et barn. 
Men selv om hun sørger over det tabte barn, bygger hun et forhold op til Olle. 
Der er desværre også knas i forholdet undervejs der.
Emma beslutter sig til sidst at tage tilbage til Carminoen, og vandre de 800 km igen for at klare tankerne og komme frem til en beslutning omkring hvad hun skal gøre med jobmulighederne, forholdet til Olle, og mange flere ting.
Desværre modtager hun ikke længe efter vandringen et opkald om at hendes mor er endt på hospitalet, og er nød til at komme hjem.

Der sker en del triste ting for Emma undervejs i den fjerde bog her.
Hun skal forholde sig til alt det med hendes mor. 
Men hun skal også beslutte om hun kan leve i et forhold med Olle og derfor ingen børn få hvis han ikke om bestemmer sig, eller om hun skal stoppe det helt med ham.
Men Emma vokser også meget i løbet af bogen, trods alt den sorg og kaos hun står i, bliver hun mere bestemt, og begynder at trampe i jorden. 
Hun finder langsomt ud af hvad hun vil med sit liv, og begynder faktisk lidt at basere sin lykke på andet en sit forhold til Olle. 

Jeg synes jeg begyndte at følge Emma igen i løbet af den sidste bog her, og er faktisk rigtig glad for jeg læste videre trods den kamp jeg har haft med at forstå Emma og hendes valg i løbet af bøgerne. 
Forfatter Camilla Davidsson vil jeg helt sikkert gerne læse mere af en dag.
For hun er super dygtig til at forklare sine omgivelser i bogen, og hvordan de forskellige personer følger og handler i løbet af læsningen. Jeg følte hele tiden jeg fulgte Emma på sidelinjen trods min kamp med hende. 
Jeg kan kun anbefale bogen her, den er i sidste ende super god.


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er udelukket blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...