18.04.2019

Anmeldereksemplar: Grisha #2 - Den sorte kætter.

Grisha. 

Titel: Grisha #2 - Den sorte kætter. 

Original titel: Grisha #2 - Siege and storm. 

Forfatter: Leigh Bardugo. 

Udgivet på dansk ved: Alvilda.

Udgivet på dansk den: 01/08-2016.

Antal sider: 429.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er tilsendt af forlaget, 
Så mange tak til dem! 


Den sorte kætter.

Alina Starkow - pigen med de magiske kræfter - er flygtet fra Ravka og Mørkningen, og nu må hun sammen med Mal forsøge at overleve i et fjendtligt område og holde sin identitet som Solopvækker skjult. Samtidig vokser hendes kræfter - og hendes fortid og skæbne vinder ind på hende. 

Sturmhond - en lovløs og skruppelløs kaperkaptajn - tager Alina og Mal til fange og fører dem ud på en farefuld rejse, hvor Alina opdager nye sider af sig selv. Men Sturmhond er ikke bare kaperkaptajn. Og han har sin helt egen dagsorden. 

Mørkningen - Ravkas farlige leder - dukker frem af skyggerne med frygtelige, nye kræfter og en ny dødsensfarlig plan, som kan ødelægge alt. Både Alina, grishaerne og Ravka er i fare, hvis han får held med den.

Der hviler et tungt ansvar på Alinas skuldre. Skal hun vælge sit land og sine kræfter eller den kærlighed, hun altid har troet var hendes skæbne? Lige meget hvad hun vælger, risikerer hun at tabe det hele i den krig, der er på vej.



Anden bog i Grisha trilogien levede virkelig op til alle mine forventinger. 
Efter at have læst den første bog, havde jeg alligevel fået bygget en del forventninger op til denne her bog. Og jeg må sige at anden bog virkelig levede op til hver og en af de forventninger og så meget mere.

Alina er flygtet fra Ravka og Mørkningen sammen med Mal. 
De må nu forsøge at overleve i et fjendtligt område, og samtidig forsøge at holde sin identitet som solopvækkeren skjult. 
Men samtidig vokser hendes kræfter sig stærkere og stærkere, mens hun selv bliver svagere og svagere fordi hun ikke kan bruge sine kræfter.
Men inden længe bliver de taget til fange af - Sturmhond. - en lovløs og skruppelløs kaperkaptajn. 
Alina og Mal bliver ført ud på en farefuld rejse. 
Men Sturmhond er ikke bare en kaperkaptajn. Han har sin helt egen dagsorden med Alina. 
Mørkningen, Ravka og Alina´s fjende overlevede desværre hendes modangreb da hun flygtede med Mal. Og nu er han tilbage, med farligere kræfter end nogen havde regnet med. 
Der ligger et tung ansvar på unge Alina, og hun ved ikke helt hvad hun skal stille op med det. 
Vil hun tage tilbage og kæmpe mod Mørkningen? Eller vil hun stikke af med Mal og leve i frygt resten af livet?

Alina bliver udsat for så meget igennem denne her bog, og ikke mindst får hun et tungt ansvar på sine unge skuldre. Men i alt det kaos der er blevet skabt, skal hun også finde sig selv, og finde ud af hvem hun vil være. 
Efter hun har fået kronhjortens forstærker, føler hun sine kræfter blive større. 
Vælger hun at flygte kan hun ikke bruge dem i frygten for at blive afsløret. 
Vender hun tilbage, kan hun risikere at blive slået ihjel af Mørkningen i kamp.
Men hvad med Mal? Vil hun miste ham hvis hun tager tilbage? Han har ofret så meget for hende. 
Alt det og meget mere skal hun forholde sig til. 
Til tider bryder hun sammen, og får sagt ting hun fortryder, hvilket jeg synes er helt forståeligt. 
Jeg synes om Alina, hun er stærk, men også bare et menneske lige som alle andre. 
Jeg tror ikke jeg ville have syntes om hende hvis forfatteren havde gjort hende uovervindelig. 

Sproget er stadig dejligt flydende, og jeg følte bare jeg fløj igennem bogen. Jeg kan næsten ikke vente med at læse sidste del, men er helt ked af det snart er slut. Dog vil jeg glæde mig til at genlæse den en dag. 
Som jeg nævnte i min anmeldelse af første bog, følte jeg der manglede et par kapitler hvor vi ser der hele fra Mørkningens synsvinkel, hvilket jeg vil sige jeg stadig gør. Han er en stor del af bogen, og jeg ville derfor gerne have læst lidt fra ham af, og hvorfor han tager de valg han gør. 
Men jeg kan ikke sige så meget mere nu, ud over læst bogen! Jeg kan ikke anbefale den nok. Hvis i er til lidt dyster fantasy, med svære valg, og kærlighed i alt kaos´et, så det her helt klart en bog for jer.


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er udelukket blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...