25.09.2018

Forfatterinterview med Karen Inge Nielsen.

Forfatterinterview med Karen Inge Nielsen. 


Jeg har været så heldig at få lov til at lave et forfatterinterview med Karen Inge Nielsen, som er forfatteren bag bøgerne - Ravneskrig, Natspindlerens dødsmærke, og Djævlepassagen. - 
Jeg har selv kun fået læst Ravneskrig, og Natspindlerens dødsmærke, men jeg skal da helt klart også havde læst Djævlepassagen. 

Men altså, jeg har været så heldig at få lov til at stille Karen Inge nogle spørgsmål, og jeg fandt så hele 6 spørgsmål frem til hende som hun har svaret rigtig fint på. :-) 


1. Vil du først og fremmest fortælle lidt om dig selv? 

Hendes svar: 
Mit navn er Karen Inge Nielsen (og ja, jeg bliver kaldt begge navne, selvom der ikke er bindestreg). Jeg er 40 år og bor sammen med min mand gennem 18 år og mine to - snart halvstore - børn lidt ude i på landet på Vestsjælland. Jeg er uddannet bioanalytiker, og har arbjedet indenfor patologi-specalet de sidste 15 år. Jeg begyndte at skrive da jeg var i starten af 30'erne. Dengang var det noveller til diverse damemagasiner. Efterhånden som novellerne begyndte at stryge ind, tænkte jeg at det var tid til at udfordre sig selv lidt mere. Mange af mine venner var begyndt at træne til maratonløb, men jeg vidste, jeg aldrig ville komme til at gøre noget i den stil. Derfor blev det at skrive en roman mit maraton. Jeg påbegyndte mit maraton i efteråret 2015, og afsluttede det med udgivelsen af Ravneskrig i maj 2017. Egentlig skulle det bare have været den ene bog, men pludselig var jeg grebet af det at fortælle historier. Derfor fulgte Natspindlerens Dødsmærke og nu Djævlepassagen.


2. Hvordan fandt du inspirationen til Marcus historie? 

Hendes svar: 
Jeg ved det faktisk ikke. Egentlig troede jeg ikke, Djævlepassagen blev en historie om Marcus. Men det gjorde det. Han sneg sig ind i mit sind og insisterede på at blive hørt. Djævlepassagen skulle have været en ren spøgelses, men det at Marcus krøb ind fra sidelinjen gav den en helt ny vinkel. Djævlepassagen gik fra at være en ren spøgelseshistorie til også at være en YA fortælling om at blive revet op med rod, skulle have nye venner og at synes at ens forældre bare er for meget


3. Hvor mange bøger vil der komme i Djævlepassagen serien, hvis du kan svare på det nu? 

Hendes svar: 
Jeg tænker, der bliver to. Det er ikke helt planlagt endnu. I anden del skal vi i hvert fald stifte endnu mere bekendskab med alle de spøgelser og dæmoner, der er på Herstedholm.... og så må vi jo se, om det vil lykkes Marcus og Kira at lukke Djævlepassagen igen.


4. Har du altid gerne villet være forfatter? 

Hendes svar: 
Nej, det har jeg ikke. Det var først i midten af tyverne, jeg begyndte at lege med ideen om, at jeg en dag gerne ville bidrage til især børn og unges litteratur. Men faktisk troede jeg ikke det var muligt. Det her med at blive forfatter virkede ret uopnåligt - og måske også lidt diffust og flyvsk.


5. Hvad håber du læserne får ud af Djævlepassagen? 

Hendes svar: 
Jeg håber, læseren får sig en (u)hyggelig stund med en god fortælling. Der er selvfølgelig nogle underliggende temaer, som måske vil få læseren til at tænke over sit eget liv. Måske lurer Djævlepassagen et sted i vores sind, hvis vi læser den som en metafor.


6. Du har jo skrevet Ravneskrig og Natspindlerens dødsmærke, men de lægger jo ikke rigtigt i fantasy genren. Men nu har du valgt at skrive en serie i fantasy? Hvordan kan det være? :-) 

Hendes svar: 
Ravneskrig og Natspindlerens Dødsmærke ligger faktisk også i fantasygenren - dog ikke i den magiske del af fantasygenren. Det er heller ikke magi i Djævlepassagen, som går ind under kategorien 'Dark fantasy'. Man kan sagtens skrive fantasy uden at have elementer af magi med. Hvor Ravneskrig og Natspindlerens Dødsmærke bygger på et mytisk sagn, bygger Djævlepassagen på overtro, spøgeri, djævledyrkelse, dæmonbesættelse og eksorscisme. Så jeg vil egentlig ikke sige, jeg har skiftet genre. Fantasygenren er jo uhyre rummelig. Den er uden faste rammer. Alt kan lade sig gøre, så det er bare at lade fantasien flyve højt og lege med.




Det var så alle spørgsmålene, og jeg synes det nogle rigtigt fine svar!
Og jeg kan godt se hvad hun mener i det sidste spørgsmål med at Ravneskrig og Natspindlerens dødsmærke jo sådan set også lægger i fantasy genren, jeg glemmer bare nogle gange selv at bare fordi det fantasy behøver det jo ikke at være med overdrevet magi og en masse overnaturlige. :-) 

Jeg siger tak til Karen Inge Nielsen fordi hun ville svare på lidt spørgsmål! Og så vil jeg se frem til at læse hendes nyeste udgivelse Djævlepassagen! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...