26.09.2018

Overraskelses bog / Anmeldereksemplar: MISS.

MISS.

Titel: Miss.

Forfatter: Synne Sun Løes.

Original sprog: Norsk.

Udgivet på dansk ved: Turbine.

Udgivet på dansk den: 24/09-2018.

Antal sider: 296.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er tilsendt af forlaget,
så mange tak!



MISS.

Ea er 16 år gammel og ser sig selv som Miss Misfit. 
Hun er droppet ud af gymnasiet og tilbringer sine dage med at hækle, skrive på sin selvbiografi - og at spise.
I løbet af det næste år mister Ea sin ældste og bedste veninde, men får hende igen har et utal af skænderier med forældrene, mister en terapeut og får en ny og bliver støtteperson for sine egne perfekte forældre, som, når alt kommer til alt, alligevel ikke er så perfekte endda.
Og derimellem tænker Ea mange kloge og relevante tanker for alle unge, som føler sig utilpas og har det svært ved at finde sig til rette i vor tids præstationssamfund.



Da jeg modtog bogen Miss, må jeg sige jeg var meget nysgerrig på hvad den indeholdte. Ud fra bagsideteksten var jeg både skeptisk omkring indeholdet og meget nysgerrig på hvem hende her Ea egentlig var.

I starten da jeg begyndte på den og var kommet en 30-40 sider ind må jeg indrømme jeg var lidt skeptisk, jeg synes ligesom lidt den var lidt underlig den måde den var bygget op på i starten, og jeg kunne ikke rigtigt forstå Ea.
Men jo længere ind jeg kom, jo mere fanget blev jeg faktisk. For Ea er faktisk en interessant ung kvinde.
Som mange unge har Ea sine problemer, og sit liv at håndtere, og noget af det hun faktisk kommer ud for, og tænker i løbet af bogen, der kunne jeg godt se lidt af mig selv. 

Bogen er interessant bygget op, den spiller lidt mellem - Breve til tanten. Samtaler med terapeut. Samtaler med far. Fakta om forskellige personer. Og Ea´s nutid. - Og i starten havde jeg lidt svært ved at følge helt med i det, men faldt faktisk hurtigt ind i hvordan det fungerede og begyndte faktisk godt og kunne lide den måde den så var bygget op på. 

Jeg vil hvert fald sige jeg godt kan lide handlingen, og den måde den viser hvordan unge også kan føle sig pressede og utilpas i den dagligdag der måske bliver sat for dem.
Det viser Ea´s liv hvert fald rigtig fint. 

Sproget er rigtig fint, jeg følte ikke på noget tidspunkt behovet for at genlæse eller gå tilbage. Jeg synes det var rigtig let at følge med da jeg lige blev vant til måden den er bygget op på. 
Ea var sjov at følge, for selv om det måske ikke er helt glade emner kun, så hun noget for sig selv, og må sige jeg faktisk begyndte at holde lidt af Ea. 

Jeg vil hvert fald varmt anbefale denne bog!


Bogen er tilsendt af forlaget som overraskelse, men er derfor stadig udelukket anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ikke flere indlæg på denne blog, følg den nye!

Sidste indlæg, følg den nye blog!  Titlen her siger jo lidt sig selv. Dette kommer til at være mit sidste indlæg på denne blog.  Grun...